Krótki, skuteczny sposób na stres

Jednym z powodów naszej pracy nad sobą jest dobre samopoczucie. Dążenie do tego, aby czuć się lepiej, aby mieć poczucie relaksu oraz spokoju to coś nad czym tysiące osób pracuje każdego dnia.

Szkole Neurocoachingu, gdy rozmawiam ze studentami, często zwracam uwagę na ich samopoczucie, przypominam im, aby od samego początku, od pierwszych dni działań, zawsze dbali o swoje samopoczucie. Przez długi czas szukałem, jak mogę szybko opisać, co zrobić, aby poczuć się lepiej. Jakie ćwiczenie będzie dobre, co polecić, co pomoże w pracy nad stresem.

Dzisiaj przychodzę do Was z pomysłem, pewną propozycją, jak skutecznie rozpocząć swoją pracę nad stresem.

 

Ćwiczenie

Informacja: Stres to odczucie. Emocja. Uczucie. Każda emocja wynika z jakiejś myśli. To, co myślisz będzie powodowało w Tobie uczucie stresu. Od tego zaczniemy nasze ćwiczenie.

Krok 1: Określ, co dokładnie Cię stresuje.

np. “Jutrzejszy test”, “Dojazd do pracy, bo mogą być korki”.

Krok 2: Szczerze określ, co myślisz na temat tej sytuacji.

np. “Będzie trudno, pewnie o będzie pytanie, na które odpowiedzi nie znam”, “pewnie znów spóźnię się do pracy”.

Krok 3: Zauważ, do czego prowadzą te myśli.

Jak widzisz już samo to, jak zbudowane są Twoje myśli, będzie podbijało nieprzyjemne uczucia. Będzie wpływało na Twój stres i jego poziom. Ważne jest jednak, abyś zrozumiał, że Twoje myśli są oparte na jakiejś historii, na jakimś doświadczeniu z przeszłości. Im więcej będziesz myśleć o przeszłości, tym więcej będziesz jej generować. W Twoich działaniach oraz Twoich uczuciach czy emocjach. To, co się wydarzyło to już dzisiaj Twoje myśli. Nie jesteś swoimi myślami. Możesz decydować, jak chcesz myśleć.

Krok 4: Natychmiast zmień emocję.

Aby zmienić swoją emocję, potrzebujesz nowej myśli. Potrzebna Ci jest taka myśl, która będzie wspierała pozytywne uczucie. Nie musi od razu całkowicie zniwelować stres, ale zdecydowanie może go osłabić.

Mogą to być myśli typu:

  • “Jestem w gotowości do tego testu”
  • “Droga do pracy, to mimo wszystko przyjemny czas”
  • To mnie czegoś nauczy” 
  • Dojadę i tak do pracy”
  • “I tak zdam ten test” 

Krok 5: Wprowadź świadomie myśl do akcji.

Po za tym, że ustalisz nową myśl, należy wprowadzić ją także w działanie. Tzn. trzeba ją myśleć. Wiele osób robi bardzo podstawowy błąd. Ustala nową myśl, pomyśli ją raz i… “Czeka, aby zobaczyć, czy coś się poprawiło”. Następnie przychodzi i mówi “A widzisz… mówiłem Ci, że tak będzie!”

Nie postępują zgodnie z instrukcją. Trzymają się kurczowo starej historii, starych mysli – dzięki temu generują ich więcej. Mówiąc, że “tak będzie” – mieli rację! Świadomie wybrali myślenie starymi kategoriami. 

Jeżeli chcesz doprowadzić do nowego działania – skup się na myśleniu i powtarzaniu nowych sentencji, tak, jak do tej pory robiłeś to ze starymi myślami.

Każdego dnia. Kilka razy dziennie powtarzaj w głowie, głośno czy przepisuj nową myśl, aby stała się ona automatyczna.

 

Podsumowanie

Właśnie ten sposób możesz rozpocząć swoją pracę nad stresem. Zacznij od rozpoznania, co w ogóle powoduje w Tobie taki stres. To nigdy “bo po prostu, mam taki dzień”. Zawsze jakaś Twoja myśl, na temat jakiejś sytuacji, powoduje te uczucie. 

W każdej chwili możesz zmienić swoje myśli, zmienisz wtedy swoje samopoczucie. Świadomie wybieraj swoje myśli. Decyduj o tym, jak chcesz myśleć i jak chcesz się czuć. Zostaw stare historie. Zacznij pracę nad nowymi myślami, nowymi przekonaniami i powtarzaj je tak długo, aż staną się automatyczne.

Działaj.

 

Dodaj komentarz