Czym jest Neurocoaching?

Czym jest neurocoaching?

Neurocoaching to oparte na nauce o mózgu (neuronauce) działania w kierunku transformacji zachowań (emocji oraz reakcji na nie) a także świadomego kreowania myśli i dostrzegania tych obecnych. To oparte na funkcjach mózgu prace, które prowadzą do świadomego organizowania myśli oraz emocji oraz transformowanie pierwotnych zachowań na takie, które prowadzą do osiągania efektów oraz skutecznego działania.

PODEJŚCIE SZKOŁY NEUROCOACHINGU

W Szkole Neurocoachingu wyznajemy praktyczne podejście do tematu. Ogromną częścią pracy coacha jest stworzenie dla naszych klientów łatwego do zrozumienia środowiska, które daje im nie tylko wiedzę, ale przede wszystkim praktykę.

W większości podejść coachingowych obserwuje się “trzymanie klienta” w niepewności. Nie wie na czym polegają narzędzia, nie wie, czego się spodziewać. Neurocoaching przedstawia jasne zasady działania. Pokazuje on, jak skutecznie pracować nad sobą, nawet po zakończonej sesji z neurocoachem.

Skuteczność oparta jest na wiedzy na temat mózgu oraz tego, jak tworzą się emocje i jak je świadomie zmieniać.

To, co wiemy na temat mózgu, emocji oraz o zachowaniach ludzi w rozwoju i działaniu możemy przedstawić za pomocą jednego prostego schematu, który dzieli się na dwie proste części.

TRIADA MOTYWACJI MÓZGU1

Obserwując ludzi i to jak działają (pamiętając o tym, że brak działania, to również działanie) możemy wyodrębnic kilka powtarzających się schematów. Okazuje się, że kilka z nich, a w zasadzie trzy główne, to naturalne zachowania naszego mózgu!

Znajac te trzy główne obszary, docieramy do miejsca, które tłumaczy nam, dlaczego często zachowujemy się w sposób, którego nie jesteśmy w stanie sami zrozumieć. Wybieramy sobie ambitne cele, ale nagły brak chęci powoduje prokrastynację, a nasze plany idą w zapomnienie.

Tak często podchodzimy do wielu rzeczy z entuzjamem, a za chwilę, siła opada. To właśnie wychodzi z działania naszego mózgu. W skrócie mózg szuka wszystkiego, co jest wygodne i co odczuwamy jako “fajne/dobre”. Dlatego, gdy przystępujemy, do realizacji nowych celów, tego, co jeszcze nieznane, pojawia się lęk. To nie, że coś złego się dzieje, tak po prostu jesteśmy zbudowani.

Nautralnym mechanizmem jest zwątpienie, lęk i wahanie przy podejmowaniu się nowych wyzwań. Nie oznacza to jednak, że powinniśmy traktować to jako wymówkę – wręcz przeciwnie, te odruchy mogą zostać skutecznie zmienione.

Narzędzia neurocoachingu – w skrócie

Pierwotną funkcją mózgu było przetrwanie. Mechanizm ten działa do dziś. Te zachowania jednak można zmienić. Nie musimy podążać za starym schematem. Do tego właśnie służy neurocoaching. 

Neurocoaching to narzędzie, czy też baza narzędzi, która pozwala nam odejść od pierwotnych zachowań, starego sposobu myślenia oraz czucia i pozwala nam świadomie, kierunkować swoje myślenie i działanie. To nauka na temat skutecznego działania, wykorzystania naturalnych zasobów mózgu.

Co ciekawe, nie chodzi tutaj ominięcie tych zachowań, a raczej współpracę. Poprzez działania neurocoachingowe możemy skutecznie wykształcić w sobie zupełnie nowe style działania, myślenia oraz czucia. Możemy wykorzystać swój potencjał w wielu obszarach, bez potrzeby “kotwiczenia” emocji czy obchodzenia pierwotnych mechanizmów.

Neurocoaching pozwala nam zrozumieć naturalne oduchy, które mamy względem podejmowania się działań. Jednym z najważniejszych etapów naszej pracy, jest zrozumienie tego, co tak naprawdę się dzieje. Gdy to już wiemy, możemy przystąpić do zmiany, która następuje szybko, ale wciąż naturalnie.

Jednym z naszych celów jest przyzwyczajenie się do uczucia działania i podejmowania się nowego, że uczucia pochodzące od pierwotnych instyktów przestaną mieć znaczenie i większy wpływ na nas.

Neurocoaching i praca własna klientów

Wszelkie działania, które prowadzi Szkoła, wszelkie narzędzia oraz sposoby pracy dopasowane są do naturalnego tempa nauki oraz rozwoju naszych studentów czy klientów, obserwujących, słuchaczy i czytaczy. To przyzwyczajanie się do nowego rozumienia siebie, emocji oraz myśli, a przede wszystkim, świadome podejście do tego, jak działa cały znany od lat mechanizm.

To, co wyróżnia neurocoaching oraz nasze podejście, od innych technik to przede wszystkim samodzielność klienta. Po kilku sesjach, klient otrzymuje narzędzie, które może wykorzystać do pracy własnej. Może bez obecności coacha pracować nad sobą i świadomie zarządzać swoimi myślami oraz emocjami, wpływając na swoje działania.

Narzędzia oferowane przez Szkołę są skuteczne i łatwe do nauczenia się. Oczywiście nauka własna jest świetna, natomiast sesja pod okiem coacha jest również doskonałą możliwością, jeszcze lepszego zrozumienia jak to wszystko działa. Wystarczy od 2 do 3 sesji, aby zrozumieć i zdobyć podstawy do pracy własnej, co w neurocoachingu jest kluczem.

PODSUMOWANIE

Neurocoaching to nowy i interesujący obszar, który jeżeli wykorzystany efektywnie, daje doskonałe rezultaty. Zrozumienie naszych myśli, emocji oraz działania mózgu okazuje się być tropem i inspiracją, do stworzenia kolejnych narzędzi czy kierunków kształcenia się.

Celem Szkoły Neurocoachingu jest przede wszystkim nauczenie każdego z naszych klientów i obserwujących pracy nad sobą. Zrozumienia tego, że coaching, jako narzędzie, jest niezwykle elastyczne, a praca nad sobą, przynosi ogromne efekty.

Przy dzisiejszej technologii i wiedzy na temat mózgu, jaką mamy, możemy bez problemu oduczyć się pierwotnych zachowań i skupić się na świadomym działaniu, stworzeniu nowych nawyków myślenia i tworzenia nowych emocji, w zgodzie ze sobą, w zgodzie z mózgiem i przede wszystkim, w zgodzie z naszymi celami.

Odniesienie:

1 – TRIADA MOTYWACJI MÓZGU została przetłumaczona oraz wytłumaczona na podstawie książki: The Pleasure Trap: Mastering the Force that Undermines Health & Happiness By Douglas J. Lisle, Alan Goldhamerng

Dodaj komentarz